Phishing e-mails van HR- en IT-afdelingen zijn het meest effectief
Zakelijke phishing-e-mails zijn vooral effectief omdat ze, als ze onbeantwoord blijven, mogelijk van invloed kunnen zijn op de dagelijkse werkzaamheden van de gebruiker. Hierdoor zijn medewerkers snel geneigd om te reageren. Er wordt echter te vaak pas nagedacht over de legitimiteit van de e-mail als het al te laat is. De bron van de e-mail kan worden verborgen met een vervalst domein en de bedrijfsnaam en het bedrijfslogo (en soms zelfs de naam van de werknemer) kunnen in de body van de e-mail zijn opgenomen. De meeste e-mails bevatten een phishing-hyperlink of een PDF-bijlage.
“We weten dat meer dan tachtig procent van de wereldwijde cyberincidenten het gevolg is van menselijke fouten,” zegt Stu Sjouwerman, KnowBe4’s CEO. “Het trainen van het personeel in security awareness is één van de minst kostbare en meest effectieve methoden om geslaagde social engineering-aanvallen te voorkomen. De training biedt medewerkers de mogelijkheid om verdachte e-mails snel te herkennen, zelfs als deze afkomstig lijken te zijn van een interne bron. Het moment waarop de medewerker een e-mail in twijfel trekt, is een cruciaal en vaak over het hoofd gezien element van de security-cultuur waarmee het risico op een geslaagde aanval aanzienlijk wordt verkleind.”